Budujemy atmosferę, czyli rzecz o tym jak legalnie odtwarzać muzykę w lokalu

loyality free muzyka sawp spav stoart zaiks zpav

Cykl życia kawiarni czy restauracji nigdy nie jest pewny, a strefa komfortu właścicieli nigdy wystarczająco stabilna. Co rusz powstają i upadają nowe miejsca, z pozoru idealne, dobrze zlokalizowane i skazane na sukces. Co decyduje o tym, że niektóre miejsca są bardziej lubiane niż inne? Co przyciąga Gości i zachęca ich do powrotu?

Powodów jest wiele, a kwestia szeroko rozumianej atmosfery mogłaby spokojnie stanowić temat obszernej pracy doktorskiej. Wśród czynników sprzyjających wymienia się otwartą i uśmiechniętą obsługę, przyjazny wystrój, ciekawą ofertę, dobrą lokalizację i… coś bez czego nie dałoby się wysiedzieć w lokalu nawet pięciu minut, czyli muzykę. Wyobrażacie sobie wieczór z przyjaciółmi w lokalu, w którym panuje kompletna cisza? Prawdopodobnie szybko speszyłoby to Gości, którzy woleliby przenieść się do bardziej przyjaznego lokalu.

Potwierdza to badanie TNS OBOP „Wpływ muzyki na zachowania konsumentów”, z którego wynika, że przeszło cztery piąte Gości przyznaje, że jeśli muzyka odtwarzana w lokalu jest przyjemna i pozytywnie wpływa na ich nastrój, są skłonni zapłacić wyższy rachunek niż w lokalu, w którym muzyka im nie odpowiada. Badani wskazali, że muzyka jest drugim co do ważności czynnikiem wpływającym na ich komfort, tuż po przyjaznej obsłudze.

laboheme-2

Niestety niemożliwe i nielegalne jest publiczne odtwarzanie muzyki, czy to z CD, radia, czy streamingu on-line, bez zgód odpowiednich instytucji. W Polsce o opłaty za odtwarzanie utworów upominają się aż cztery organizacje zarządzania prawami autorskimi (niektóre wymiennie), z którymi należy zawrzeć umowy, dające prawo do publicznego odtwarzania utworów.

Są to:

  • Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych (ZAiKS)
  • Związek Stowarzyszeń Artystów Wykonawców (STOART)
  • Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych (SAWP) – wymiennie ze STOART
  • ZPAV (Związek Producentów Audio-Video)

Wysokość miesięcznej stawki, którą należy regulować osobno względem każdej z tych organizacji zależy od rodzaju lokalu, jego wielkości oraz lokalizacji. Z branży gastronomicznej najmniej płacą niewielkie lokale typu stołówki, bary mleczne oraz miejsca gdzie nie podaje się alkoholu. Z większymi opłatami liczyć się muszą właściciele kawiarni, restauracji, drink barów, pizzerii, a stawka zależy u nich od ilości miejsc siedzących (powyżej 20 miejsc, każde jedno miejsce to wzrost opłaty o 1,00-1,50 zł) oraz od wielkości miasta w jakim się znajdują, a także charakteru miejsca (więcej zapłacą lokale zlokalizowane w hotelach, na szlakach turystycznych itp.). Różnica między cennikiem wynikającym z położenia, pomiędzy małym miastem a stolicą to nawet 30-50 zł, a jeśli lokal znajduje się w warszawskim hotelu, to dysproporcja jest jeszcze większa.

kchj-9

Dla przykładu, miesięczna składka do ZAIKS-u dla lokalu gastronomicznego do 25 miejsc siedzących w miejscowości liczącej ponad 100 tys. mieszkańców wynosi obecnie 85,28 zł, do STOART-u 79,80 zł, SAWP-u 25,88 zł oraz SPAV-u 55 zł. Łącznie miesięczne należności dla tego małego lokalu w małym mieście to koszt rzędu 200 zł. Duże lokale w centrum miasta, serwujące alkohol, musza liczyć się z rachunkami powyżej tysiąca złotych miesięcznie.

kolaudace

Jak widać koszty związane z muzyką w lokalu nie są małe. Nie opłaca się jednak oszukiwać, ponieważ każda z organizacji prowadzi regularne kontrole w nowych lokalach (zapowiada je listem poleconym). Alternatywą dla lokali, które nie mogą pozwolić sobie na takie wydatki, a nie zależy im na mainstreamowej muzyce, jest puszczanie utworów wykonawców niezrzeszonych w wymienionych organizacjach. Tu także konieczne jest podpisanie umowy z firmą, która grupuje takie utwory i wykonawców na specjalnej platformie w formie radia internetowego lub zgrywa je na CD, dzieląc je wg gatunków muzycznych i preferencji Klientów. Firmy te udzielają licencji na publiczne odtwarzanie utworów wokalnych i instrumentalnych, co zwalnia z opłat dla organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. W tym wypadku koszty są znacznie niższe, od 30 zł miesięcznie. Na rynku obecnych jest kilka firm tego rodzaju, m.in. RebelScream Music, Publicmusic.pl, Musicdays.pl. Minusem tego rozwiązania jest to, że utwory te nie są topowymi hitami, znanymi z rozgłośni radiowych. Jest to jednak dobre rozwiązanie do większości lokali, bo stanowi idealną muzykę tła, która nie zwraca uwagi Gości, ale stanowi przyjemne uzupełnienie w trakcie rozmów i zakupów. Należy pamiętać o przechowywaniu certyfikatów od firmy, z którą podpiszemy umowę, na wypadek kontroli z ZAiKS lub innej organizacji.